perjantai 15. helmikuuta 2013

Omega Seamaster Cal 861 - Arvokellon huolto

Omega Seamaster Chronograph  Cal. 861 ref. 145.018 circa (1968)

 Pitäisikö kello huollattaa ennen myyntiä? Minun mielestäni ei. Koska ostaja päättää tuleeko se käyttöön vai vitriiniin. Myyjän kuitenkin tulee aina rehellisesti kertoa, onko kelloa huollettu aiemmin ja missä. Ennen ostopäätöstä on hyvä käydä myyjän kanssa kellosepällä ja avauttaa kello Esim. kuvan kellosta Omega Seamaster Cal.861 vuodelta 1968, joka on noin 2000€ hintainen huolto kustannukset ovat seuraavat.

Huolto hintoja OMEGA Kaliiberille 861. Perushuollon hinta on 550€ - 610€, eikä siinä vielä kaikki, Nupit ja tiivisteet uusitaan aina huollon yhteydessä, kustannus noin 100€ ja tietysti muutaman vuoden ikäinen nahkahihna täytyy uusia, hintaan 100€ - 150€, jos kelloon joutuu vaihtamaan kuluneita rattaita tai kello on pudonnut ja liipotin pitää vaihtaa hinta nousee paljon. Liipotin maksaa 400€ - 430€ jos käytetään laadukkaita varaosia. 60-luvun OMEGAN huolto voi helposti nousta 1000€.  Minun mielestäni hyvän huollon jälkeen, kello kannataa pitää itse. Jos kuitenkin päätät myydä kellon toimi seuraavasti.

- Säilytä aina kuitit, kellolle tehdyistä huolloista. Ja pyydä kellosepältä erittely vaihdetuista osista, kun viet kellon huoltoon, ne täytyy näkyä laskussa/kuitissa.

Ennen arvokello kauppaa:

- On hyvä avata myyjän kanssa kello valtuutetulla kellosepällä ja tehdään kunto/huolto arvio. 

Laatuluokan kelloissa esim. rattaat ovat usein berylliumpronssia. Laatu osissa rellien tapinpäät ja varret on kiillotettu, öljyn pysyvyyden parantamiseksi. Käyntirattaan yläpinta on kiillotettu  Se onko vaihdettu osa samaa materiaalia? Perustuu luottamukseen, jos arvokellon hinta on halpa ja myyjä sanoo että se on huollettu, niin herää epäilys huollosta ja käytettyjen osien laadusta, tänäpäivänä kelloihin saa tarvikeosia, joiden laatu on heikko.

Vuonna 1969 koneistoa käyttävä Omega Speedmaster kello nousi kuuluisuuteen, kun NASAn astronautit käyttivät sitä kävelyllä kuun pinnalla ja kello tunnetaan lempinimellä Moonwatch.

860 Alkaen vuodelta 1969. Lemania 1872, 17 kiveä, Inca-iskusuoja, Taso-spiraali, sileä Glucydur-liipotinkehä, nollattava keskisekunti, jolle 30-min laskija, heilahdustaajuus 21.600, rukauksen hienosäätö epäkeskoruuvilla, käyntivara 40 tuntia.

861 Sama kuin 860, lisäksi 12-tunnin laskija cronossa ja koneiston ympärillä oleva kehysrengas valmistettu antimagneettisesta metallista.


862 Sama kuin 861, mutta koneistossa 21 kiveä.


863 Sama kuin 862. Koneiston 50-vuotispäivän juhlamalli. Koneistonpohja ja sillat kullanväriset, punakultauksen sijaan.


864 Sama kuin 862. Cronometrikäynti-testattu.


865 Cronostop. Sama kuin 860, mutta cronossa vain keskisekunti, ei laskijoita.


866 Sama kuin 861, sekä lisäksi kuunvaihe-näyttö.


910 Flightmaster. Sama kuin 861 sekä lisäksi 2-aikavyöhyke ja 24-tunninnäyttö.


911 Flightmaster. Sama kuin 861 sekä lisäksi 24-tunninnäyttö.


20 Cronostop. Sama kuin 860, mutta cronossa vain keskisekunti, ei laskijoita. Kalenteri.


930 Sama kuin 860 ja lisäksi kalenteri.

1861 Nykyinen tuotannossa oleva Omega Speedmasterin crono-koneisto. Sama kuin 864, mutta koneistonpohja ja sillat on rodinoitu (hopeanvärinen) punakultauksen sijaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.